Op elke locatie naar de radio luisteren

De spannende ontwikkelingen volgen elkaar op in deze tijden van digitalisering. Een van de grootste en misschien ook wel leukste ontwikkelingen van de laatste jaren is de internet radio. Wanneer je op een rijtje zet hoeveel voordelen deze ontwikkelingen te bieden hebben, zal je het vast helemaal met ons eens zijn.

De ether was vroeger het medium van de radio. Echter, had de ether maar een beperkt aantal plekken en visten sommige stations dus naast het net. Er moest altijd eerst iemand uit voordat er een nieuw radiostation kon ontstaan. De ether maakte ook dat het uitmaakte waar je woonde en dat radiostations per stad of deel van het land op een andere frequentie zaten. Lastig en verwarrend als je graag naar dezelfde radiozenders blijft luisteren.

Met digitale radio echter worden deze problemen allemaal ondervangen. Anders dan bij de ether biedt internet radio nederland nagenoeg geen enkele beperking en kan iedereen zich op deze markt begeven. Dat is niet in Nederland, maar ook wereldwijd. En het leuke daaraan is natuurlijk dat jij dus ook op elk moment van de dag en waar dan naar elk radiostation kunt luisteren wat je maar wil. Het maakt hierbij niks uit of je naar een radiostation luistert dat uitzending heeft vanuit Hilversum of dat je een radiostation kiest aan de andere kant van de wereld. Ook wanneer jij je n het buitenland bevindt, kun je naar Nederlandse radio blijven luisteren. Dat tijdsverschil, tja daar doe je niks aan maar je kunt wel heel eenvoudig met Nederland en de Nederlandse radio in contact.

Nog makkelijker is dat veel radiostations ook een mobiele applicatie beschikbaar hebben. Door deze te installeren op je telefoon, wordt het helemaal heel makkelijk om altijd en overal naar je favoriete radiostations te kunnen luisteren. Zo wordt radio luisteren wel heel erg leuk en makkelijk.

Voor meer info : http://www.radioguide.fm

Bandfotografie

In dit vak is het hollen of stilstaan. Een aantal opdrachten staan gespreid over het jaar min of meer vast, andere worden tijden van te voren ingepland en weer andere komen op de meest vreemde momenten uit de lucht vallen en moeten dan gisteren klaar zijn. Vooral aan het eind van het jaar is dat vaak het geval. Maar ook onlangs in februari kreeg STUDIOVHF een telefoontje met een verzoek, met naar wat leek een snelle shoot, voor wat profielfoto’s. Het bleek de succesvolle Nederlandse DJ Beau Di Angelo te zijn die op zoek was naar een fotograaf voor een neuwe press-kit ter gelegenheid van zijn nieuwe release.

Bandfotografie

De fotograaf van STUDIOVHF heeft in recente jaren voor diverse bands en muziekanten de fotografie verzorgd, waaronder natuurlijk de Sallandse Boerenrock band Bökkers, de Zwolse Isala band Hippie Tunes en recentelijk de death metal band Visionary666. Maar ook individuele musici in de Christelijke scene zoals de fluitiste Krista van den Esker en zangeres Rosalinda van Dijkhorst. Een uiteenlopend gezelschap. De studio behoort niet tot de typische bandfotografen, maar is als reclamefotograaf wel gewend via een concept een specifiek beeld neer te zetten dat past bij de uitstraling die de klant wilt hebben.

De DJ Beau Di Angelo kwam dus niet voor een ‘standaard profielfoto, wat dat ook moge zijn, maar had een uitgesproken idee over de sfeer en liet dat zien met wat voorbeelden die hij had gevonden op het internet. Met name een foto met lichte achtergrond, tegenlicht en een schaduwlijntje midden over het gezicht.

Of het zo is weet ik niet, maar ik vond het een typish Amerikaanse sfeer, maar ook hier in de regio Zwolle kan dat. Verder hebben we nog een vergelijkbare foto gemaakt, maar dan met invullicht van voren en een portet met slechts een hoofdlicht, een reflectiescherm en een lichtblocker boven het model. Deze foto is te zien op zijn Soundcloud profiel. Het blijft lastig in categorien indelen dit soort zakelijke portretten, maar ik heb er één toegevoegd aan de gallery bedrijfsfotografie

 

Bedrijfsfotografie

Want wat is dat nu bedrijfsfotografie? De foto van DJ Beau Di Angelo saat namelijk hier ingedeeld en de bandfoto van Hippie Tunes bij reclamefotografie. Beide categoriën hebben een zakelijk doel. reclamefotografie is meer conceptmatig en ge-ensceneerd (ook wel staged genoemd) en bedrijfsfotografie is wat realistischer. Bij bedrijfsfotografie kan het een eenmansbedrijf zijn zoals hier in de muziek, maar ook een miljoenenbedrijf zoals even verderop in het portfolio. Het kunnen portretfoto’s zijn van personeel, maar ook foto’s van het productieproces, de logistiek of het pand.

Het indelen in de categoriën houd in ieder geval de verschillende gallery’s op de website levendig!

 

 

Voor meer info : http://www.studiovhf.com/bedrijfsfotografie/beaudiangelo